Utställning och chipkastrering

Oj vilken toppenhelg vi haft :) Återkommer med resultat och bilder under veckan, förhoppningsvis redan imorgon.

Och sedan kan jag meddela att Magnum kommer att chipkastreras imorgon. Inte för att han är besvärlig egentligen, även om han får för sig att sjunga ibland med hans ack så ljusa stämma!, utan för att han och Loke går varandra på nerverna om vart annat. Det kommer också ge Magnum mer tid till att utvecklas innan det blir dags för dejtandet, för även om han i mina ögon är världens finaste så har han en hel del kvar att utveckla :) Och som många redan vet så är inte sibirierna färdiga förens vid 5 års ålder. Det känns även skönt att slippa ha en fertil hane under sommaren.

Så, lite snabbt om detta för de som inte riktigt vet vad chipkastrering innebär:
Magnum kommer att få ett chip som i stort sett gör honom till en kastrat, för ett tag. Hans hormoner kommer gå ur kroppen och han kommer få samma temperament som en kastrat. Det finns dock inga garantier då detta är väldigt nytt hos katter, det är betydligt vanligare att chipkastrera hundar idag. Men de jag har hört mig för hos har endast positiva erfarenheter så jag är väldigt positiv till detta :) Även fast jag hört att de kan bli väldigt besvärliga i början innan hormonerna hunnit gå ur kroppen.

Chipet håller i ca 6 månader, men detta kan även variera. Det kan vara en kortare tid eller en längre tid. Så den som lever får se :) Sen finns det förhoppningsvis några fina honor redo för Magnum! 

Vi hade först en tid bokad i Vännäs, men tyckte det var så otroligt dyrt i jämnförelse med vad jag hört andra betalat och har nu på förmiddagen ringt runt och jämnfört en del och nu blir det hos Djurkliniken i Umeå :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0