Viktigt att förstå

Jag har förstått att jag har en ganska blandad grupp människor som läser min blogg, allt i från kattuppfödare till de med huskatt på landet :) Jättekul för övrigt! 

I alla fall tänkte jag i detta inlägg dela med mig och informera er om sådant som jag lärt mig mer om under det senaste året, och som jag vet att även den riktige djurvännen inte alltid har en susning om....

Även fast man "bara" har en bondkatt/huskatt så är det precis lika viktigt att kastrera, vaccinera, försäkra och id-märka katten. Även om katten är innekatt. Och detta är busenkelt och kostar inte mycket! Jag vet precis hur jag stod i denna frågan förut, Morgan var förvisso både kastrerad, vaccinerad och försäkrad. Men under tiden han var innekatt var han inte id-märkt - varför id-märka en innekatt?! 

För det första så kan en innekatt smita ut, och en innekatt har väldigt svårt att klara sig utomhus på egen hand och har otroligt svårt att hitta hem igen. Id-märker du din katt så kan man snabbt kolla upp vem som är ägare och katten kan komma hem igen. En mycket bättre lösning än ett halsband som katten kan tappa eller ännu värre, fastna i. En id-märkning kostar ungefär 300kr och görs hos veterinären. Du får själv välja om du vill ha ett micro-chip eller en märkning i kattens öra. 

Att kastrera din katt kan vara bland det absolut viktigaste och även snällaste du kan göra mot din katt. Det föds på tok för mycket oönskade och hemlösa katter i vårt land och att ha en okastrerad katt ute bidrar till detta.
En okastrerad hona kan föda upp till 120 kattungar under sin livstid, och en hankatt kan man bara föreställa sig hur många fler de kan producera. Som jag brukar säga, har man råd att skaffa en katt och förse den med foder och kattsand under en livstid har man råd att kastrera den också - annars bör man inte skaffa katt! En kastrerad katt mår i regel bättre än en okastrerad katt också. 

Försäkra även din katt. En huskatt kostar omkring 50kr i månaden att ha försäkrad. Och även här är det viktigt att ha en innekatt försäkrad, för massor kan hända, olyckan kan vara framme i ett naffs. Har hört många som tycker det är jätteonödigt att ha sin innekatt försäkrad. Men din katt kan svälja något olämpligt och måsta opereras, fastna i något med t.ex sin klo och göra sig ordentligt illa, få njursten eller andra sjukdomar.. osv osv. Har du din katt försäkrad kan inte ekonomin sätta stopp och enda utvägen är en avlivning för du helt enkelt inte har råd att betala en operation. 

Och så till sist, vaccination. Det frågar ofta veterinären om du vill göra i samband med kastreringen och kostar inte mycket.

Gör du detta har du gjort allt du kan för din katt för att ge den tryggheten den förtjänar. Du bidrar även till att öka kattens status och hjälpa till att minska antalet hemlösa katter i Sverige. Det är svårt att tänka sig hur många katter som fryser och svälter ihjäl ute p.g.a okunskap från oss människor. Jag hoppas att fler förstår hur viktigt detta är och i sin tur sprider det vidare till andra de känner med katt! För som jag nämnde tidigare, man kan vara djurvän av rang och älska sin katt högst på jorden, men ändå inte vara medveten om hur viktigt detta är.

Och HÄR finns en sida som alla kattägare och de som tänkt skaffa katt bör läsa :) 

En annan sak att tänka på är att ge katten ett bra foder, här finns det en hel sjö av olika märken och det kan vara svårt att välja. Men enkelt sagt - köp ett foder på djuräffaren! De som säljs i våra matbutiker innehåller ofta mer dåliga ämnen än bra och detta kan bidra till att din katt längre fram blir sjuk, t.ex njursten. Därför känns det mer logiskt att lägga ner lite mer pengar på ett bra foder, katten håller sig i form och är pigg och glad, än att köpa ett billigt och ändå måsta betala veterinärkostnader senare.

Tack för mig :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0